O PROJEKTU

shapeimage_1

 

MALO O POVIJESTI DRAGONA

aboutolympicJedrilica Dragon dizajnirana je 1929. god od Norveškog brodograditelja Johan Ankera. U originalnom projektu Dragon je imao dva ležaja i bio je idealno plovilo za jedrenje norveškim fjordovima. U narednih deset godina zbog atraktivnosti raširio se je diljem Europe. 1937. god. Gold Cup je prezentiran u klasi od strane Clyde Yacht Club udruženja, što je postalo jedno od vodećih takmičenja u klasi i vodeći trofej u svijetu natjecateljskog jedrenja. 1948. god. Dragon postaje Olimpijska klasa i zadržava status sve do Munchen/Kiel Olimpijade 1972. god.

Postaje jedina Olimpijska jedrilica ikada – planetarno popularna i van Olimpijskih igara. Post Olimpijske godine donose joj samo napredak. Glavni razlog za to je konstantno unapređivanje broda.

1973. god. zahvaljujući Borge Borresenu prihvaćena je G.R.P. specifikacija (fiberglas trup), dok je metalni jarbol prihvaćen još 1970. god. Dizajniran ispočetka za natjecanje, drveni i plastični pod jednakim uvjetima, Dragon je nevjerojatno čvrst i tvrd brod – jedan od glavnih razloga kompetitivnosti u natjecanjima na najvišem nivou sve do danas.

bbd1i2

Dragonova duboka kobilica i elegantna “metarska” linija trupa ostale su godinama nepromijenjene, no danas se Dragoni proizvode od najnaprednijih materijala i tehnologija da bi brodovi bili izdržljiviji i jednostavniji za održavanje. Uglavnom se izrađuju u GRP tehnici, no i novi GRP i stari drveni brodovi redovito pobjeđuju na većim natjecanjima i uz to izgledaju prekrasno kao rijetko koji brod u moru.

shapeimage_7 shapeimage_6

OVAKO JE POČEO MOJ PROJEKT DRAGON

Dragon na dvije gornje slike potjeće iz 1953 god. i sagrađen je u Splitu.  Nažalost vrijeme je učinilo svoje i brod je došao u prilično jadno stanje. Trebalo bi ga obnoviti bila je prva misao kada sam ga vidio po prvi puta. Bez obzira na jako loše stanje u kojem sam ga zatekao, odlučio sam ipak pokušati spasiti brod. Želja za posjedovanjem jedrilice tog tipa bila je jača od mogućnosti neuspjeha.

Sada samo treba naći radionicu u kojoj ga možemo obnavljati.
Nekim čudom brod je prevezen, bez da se raspadne, u iznajmljeni štagalj u Donjoj Bistri gdje je oformljena radionica. Ustanovio sam se sa njega može jedino koristiti balast od ljevanog željeza koji je začudo ostao praktički netaknut. Sve ostalo bilo je više manje neupotrebivo i prilično deformirano.

Microsoft Word - Izvjestaj-DragonZnači sve iz početka….
Prvo je trebalo prepraviti nacrte i smisliti neki dobar sistem za savijanje rebara.
Zatim laminacija rebara u trajanju od 4 zimska mjeseca (za dva broda – 120 rebara). Pa onda laminacija hrastove kobilice (opet 2 kom.) S obzirom na loše stanje postojećeg trupa kupio sam orginalne Ankerove nacrte od International Dragon Association, i dozvolu za gradnju broda. Odluka da se brod radi u West Sistemu bila mi je laka,  jer se zadržava originalni materijal a dobiva se kompaktan i čvrst trup koji se ne neće razsušiti pa stoga nije nužno vezan za boravak u moru. Naravno tu je i pitanje održavanja koje je znatno jednostavnije.
Htio sam napraviti mali i jednostavni brod kojim lako može upravljati jedna osoba a da dosegnem razinu komfora dovoljnu i za duži neovisni boravak na moru.
Naravno sve to trebalo je upakirati u mali Dragonov trup, koji sam malo modificirao.
Proračun jarbola napravljen je tako da otprilike prati originalni plan jedara za jedrilicu Dragon, ali i Microsoft Word - Izvjestaj-Dragonda olakša rukovanje s jedrima kao i postavljanje i skidanje jarbola. Zato je umjesto tankog jarbola s pataracima odabran malo jači profil s jednim parom delta križeva pomaknutih unatrag za 15 stupnjeva. Hvatište genove pomaknuto je na sam vrh pramca tako da se dobila nešto veća površina genove, a balans jedara je ostao isti budući da su flok, glavno jedro i podvodni dio trupa jednaki kao kod originalnog Dragona.
Proračun stabiliteta napravljen je s Rhino 3D modelom u programskom paketu ORCA 3D koji je plug-in za Rhino. Maksimalni povratni moment za prazan brod iznosi 550 kgm dok negativna poluga stabiliteta počinje pri nagibu od 115 stupnjeva. Također je određen i projektni gaz koji za istisninu od 2700 kg iznosi 1245 mm.

IZMJENA TRUPA

Ustanovilo se da bi Dragon u jadranu bio poprilično nizak za prosječni jadranski val i da bi se dosta mora sljevalo po palubi pa smo ga odlučili malo podići po boku. Naravno to ga je i produžilo pa je narastao do 9,5 m. Navodno da je i sam Anker za sebe osobno napravio jednog većeg Dragona dužine oko 9,5 m. upravo kao njegov osobni daysailer.

DODATAK KABINE

Podizanjem trupa po boku pojavila se mogućnost ugradnje kabine sa dva ležaja i na taj sam način dobio zanimljiv daysailer koji je moguće ukrcati na prikolicu i transportirati osobnim autom, a brod postaje funkcionalno plovilo za dvije do tri osobe. Naročito kada sam još u kabinu ugurao wc školjku i hladnjak od 80 litara, a vani ispod klupe i mini kuhinju te tuš sa slatkom vodom.

DRACO MJERE

Dužina preko svega:

9.60m

Istisnina:

2700kg

Dužina na vodenoj liniji:

5.80m

Glavno jedro:

17.50m2

Širina:

2.00m

Flok:

10.20m2

Gaz:

1.30m

Code-0:

29.00m2